בדיקות שימושיות – ולידציה למוצר דיגיטלי

בפוסט הבא אדבר על בדיקות שימושיות וולידציה למוצר דיגיטלי. כלי שעיזור לכם להשיק את המוצר בצורה בטוחה ומנוהלת.

למה כדאי לבצע בדיקות שימושיות וולידציה?

השקת מוצר לשוק במינימום סיכון הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר לארגונים וחברות בפיתוח מוצרים. כמנהלים נרצה לדעת שהמוצר שלנו יפגוש את הצורך של השוק והמשתמשים שלנו אכן יחזרו להשתמש במוצר.

איך אפשר להיערך לעלייה לאוויר ולדעת מראש? מה המשתמשים חושבים על המוצר שלנו, איך הם ישתמשו בו, מה יעבוד ומה פחות.

כמנהל מוצר אתה רוצה לוודא שהמוצר יצליח ויעמוד במטרות וביעדים. ולידציה או בעיברית תיקוף, היא כלי הכרחי בתכנון מוצר. ותאפשר לך לוודא שהמשתמשים שלך נפגשים עם המוצר ונותנים לך פידבקים בשלב מוקדם ככל הניתן, ולפני שפיתחת מסך אחד.

הרבה פעמים שאני עובד עם יזמים עם תקציבי גיוס ראשונים, למרות כל ההתראות והשיחות, הם מעדיפים לצאת לפרויקט הפיתוח ולפתח מיד את גרסת הMVP. לעיתים אפילו ללא אפיון. רק בכדי לבדוק POC על המוצר.

אחת הבעיות שבמקרים האלה כדי להגיע למוצר ברמת בשלות מספקת, צריך לפתח תהליכים ומסכים שאינם הפיצ׳ר המרכזי, רק בכדי שניתן יהיה לבצע את הבדיקה. לדוגמא אנו רוצים להשיק מוצר המאפשר למשתמשים לחפש בני או בנות זוג בצורה קלה על ידי דפדוף. לא בטוח שבשלב מצגת משקיעים, ואפיון המוצר כל תהליך הרישום הכרחי. בכדי לוודא אם הרעיון שלנו טוב או לא, אין צורך בלהשקיע זמן בפיתוח.

תהליך נכון יותר יהיה לאפיין ולעצב כמה מסכים ראשוניים. מסכים הכרחיים בלבד כדי להבין האם הפלואו ברור ושימושי.

תהליך כזה יציף תובנות משמעותיות שישנו את מפת הדרכים של המוצר. במידה ומשהו לא עובד, או לא ברור מספיק, או שהמשתמשים לא מוצאים בפיתרון ערך מספק, תצליחו לגלות מוקדם. ובהמשך לתקן לקראת אפיון המוצר שאנו צפויים לפתח.

מגדירים את הפיצ׳רים והתכולה שנרצה לבדוק בבדיקות שימושיות

לקראת בדיקות שימושיות וולידציה למוצר דיגיטלי, הרצון תמיד להעמיס ולשאול שאלות על כל פיצ׳ר במוצר. כל פיצ׳ר מרגיש כחשוב והכרחי. אבל כדאי לבחור פלואו מרכזי בתהליך, הפיצ׳ר המשמעותי ביותר ולבדוק אותו בצורה מעמיקה.

בבדיקות נציג מסכים לפיתרון מסויים בתהליך, בחלק שאחנו לא בטוחים אם הוא מספיק מובן. בכדי לראות איך המשתמשים ניגשים למוצר.

בבדיקות השימושיות (ולידציה / תיקוף) ננסה להבין מה מפריע למשתמשים, מה הם מבינים.

את כל התובנות נעלה למסמך, ונתחיל בתיעדוף המשימות לפי החשיבות וכמה מורכב לבצע את השינוי בשלב העיצוב או הפיתוח.

מה שואלים את המשתמשים בבדיקות שימושיות למוצר שלכם?

תנו למשתמשים משימות ברורות לביצוע. לחפש מידע מסויים, או לבצע פעולה.

בקשו מהמשתמש לספר בקול רם מה המחשבות שלו תוך כדי שהוא מבצע את הפעולה

ביחנו איפה בצורה אינטואיטיבית המשתמש בחר לחפש מידע או ביצוע פעולה

תישאלו, מה היה ברור, מה פחות, מה המשתמש אהב במוצר, מה הרגיז או אפריע לו. איזה פיצ׳ר או מידע היה משנה, ואיזה אהב והיה משאיר?

בדיקות שימושיות וולידציה בשלב מוקדם בתהליך

הזמן הנכון לבצע בדיקות שימושיות הוא בשלבים המאוד ראשוניים של הפרויקט. בשלב מאוד ראשוני שבו אנו מעצבים כמה מסכים ראשוניים, של הפלואו המרכזי.

בתחילת התהליך, אחרי שיש אפיון ראשוני, פנו למעצב איכותי שמבין חוויית משתמש כדי שייעצב לכם את המסכים לפלואו המרכזי.

המסכים הראשוניים המעוצבים של המוצר תוכלו לקבל מהמעצב ותוכלו להתשמש בהם בחומרים השיווקיים הראשונים.

תוכלו להשתמש במסכים האלה בפרזנטציה, במצגת משקיעים וכד׳.

במידה וכבר התחלתם פיתוח, כל שינוי שתרצו לייצר בעקבות התובנות מהמשתמשים יגדיל את העלויות. מצד שני עיצוב מחדש של כמה מסכים הרבה יותר פשוט וזול.

יזמים שנמצאים בשלב מוקדם בתהליך יתנסו בממשק במכשיר הנייד שלהם. ויחוו איך המוצר שלהם מרגיש? הרבה פעמים ניתן לגלות אם משהו לא נראה טוב, לא ברור, או מוגזם רק במכשיר הנייד במסך שנראה אמיתי.

מפיקים תובנות ומבצעים שיפורים

למדתם, הבנתם, רשמתם הערות ושאלות, עכשיו זה הזמן לצאת לסבב תיקונים מהיר. לאחריו פיתוח או לחלופין לבצע סבב בדיקות נוסף אחרי התיקונים.

בהצלחה!

רוצים להתייעץ לגבי בדיקות שימושיות וולידציה למוצר הדיגיטלי שלכם? השאירו פרטים ונדבר