הגדרת תפקיד מנהל מוצר במשפט אחד

מדוע קשה להגדיר את תפקידו של מנהל המוצר?

מתקשים להגדיר מהו מנהל מוצר במשפט אחד?

גם מנהלי המוצר בעצמם מתקשים להגדיר…

הסיבה היא שבכל ארגון מנהל מוצר מוגדר אחרת ותחומי האחריות שלו משתנים. תכולת התפקיד כל כך רחבה וקשורה גם ליכולות ולכישורים האישיים.

ההגדרה גם משתנה בין סוגי החברות שונות – האם החברה טכנולוגית או פחות, סטאטאפ או ארגון גדול וכן בהתאם לתפיסת התפקיד בארגון.

בשנים האחרונות התפקיד הפך להיות מאוד מבוקש ופופולארי, חברות טכנולוגיה מחזיקות מספר מנהלי מוצרים וישנן חברות שאינן מבוססות טכנולוגיה ובעלי תפקידים שבכלל לא מכירים את התקפיד והמשמעות שלו ולעיתים מתבלבלים עם תפקידים דומים כמו מנהל פרויקט, מנהל דיגיטל, מנהל שיווק, מנהל תוכן וכד'.

המאמר הזה בא לעשות סדר, ולנסות לזקק במשפט אחד את מהות התפקיד. כיוון שזה היה מורכב, נכנסו למאמר כמה משפטים 🙂

במשפט אחד: מה זה להיות מנהל\ת מוצר ?

  • מייצג את המשתמש הסופי מול כל הגורמים (עסק, טכנולוגיה, שיווק, עיצוב) מגדיר את המטרות והתכולה ומוביל את תהליך פיתוח המוצר
  • אחראי על פיתוח מוצים בארגון. מגדיר את האסטרטגיה העסקית העומדת מאחורי המוצר. קובע את הדרישות הפונקציונאליות שלו ומנהל את השקתו ואחראי על שיפור המוצר לאחר עליה לאוויר
  • מנהל המוצר אחראי על הצלחת המוצר ושיפורו. מוביל את הצוות, האסטרטגיה, מפת הדרכים. מגדיר את התכונות של המוצר או קו המוצרים
  • ניהול מוצר הוא האומנות והמדע של זיהוי הזדמנות בשוק, הנעת הצוות לפיתוח מוצר ייחודי, הפונה לקהל מטרה ספציפי. על המוצר לסייע לחברה להשיג נתח שוק או ותשואה
  • מרכז ומתעדף את הצרכים של מחלקת האפיון, העיצוב, הדאטה והפיתוח. למנה המוצר נדרשים כישורי ניהול אנשים בצורה מטריציונית
  • הגורם האחראי לדבר עם היוזרים, לפצח את הפיתרון העסקי, ולתרגם אותו למוצר איכותי
  • מנהל המוצר הוא "המנכ"ל" של המוצר. מה שאומר שיש לו אחריות עסקית להצלחת המוצר, כמו מנכ"ל עליו לעשות כל מה שצריך כדי להשיג את המטרות העסקיות
  • אחראי על התאמת המוצר לשוק
  • מתרגם את השפה של הלקוח, השפה העסקית וצוות פיתוח וחזרה כדי שכולם ידברו בשפה אחת
  • מספק מומחיות הדרושה להובלת החברה ולקבלת החלטות אסטרטגיות לגבי מוצרים. ניתוח מתחרים, השוק ויצירת חזון מוצרי ייחודי
I-shaped people (View large version)
  • תפקיד מנהל המוצר קשור לפעילויות אסטרטגיות וטקטיות. התפקיד אחראי על ניהול תהליכים מול צוותי פיתוח, מכירות, שיווק, תמיכה ומכירות
  • אחראי על התהליך שבסופו מחליטים איך המוצר יראה, מה יעשה ולוודא שזה היה הפיתרון הנכון ביותר
  • מי שמוצא את מה הבעיות הכי גדולות שצריך לפתור באמצעות חוויית משתמש, הצעות ערך או פיתרונות
  • עליו להיות האבא והאמא של המוצר וזה שמוציא לפועל את הצעדים הנדרשים להצלחת המוצר
  • תרגום הצורך העסקי למוצר תוך כדי ניהול סיכונים וניצול המשאבים שעומדים לרשות החברה בצורה המיטבית
  • זיהוי צרכי שוק והזדמנות עסקיות והגדרת המוצר ותכונותיו ליחידות העסקיות, הן הפנים ארגוניות והן החיצוניות (לקוחות)
  • עליו לעשות מה שצריך כדי שהמוצר יתרן ערך לחברה ולמשתמשים באמצעות מגוון כלים ותהליכים כמו מחקר שוק, כתיבת specs, מפגשי לקוחות, מיון באגים, שכנוע גורמים בצוות ומחוצה לו, למלא פערי ידע ולתכלל את הכל לשפה אחת ולמוצר אחד
  • מנהל מוצר הוא האדם שמתרגם תובנות עסקיות וצרכי שוק למחלקות השונות בחברה
  • ניהול המוצר דורש אחראיות כללית על המוצר עצמו. לראות שהכל מתפקד כמו שצריך והמוצר מספק את הצרכים של הלקוח, להסתכל על ההמשך שהמוצר עדין יהיה רלוונטי גם עוד כמה שנים בהתאם למצב של השוק
  • האחריות של מנהל המוצר מתחילה מהרעיון, התהליך של ההקמה ועד ההשקה

תיאור תהליך פיתוח מוצר על פי העקרונות האג'יליים

תיאור תהליך פיתוח מוצר על פי העקרונות האג'יליים

איך אתם תופסים את תפקיד מנהל המוצר?

אנו בדיגיטל קלאב מספקים שירותי ניהול מוצר במיקור חוץ לחברות וארגונים שאינם טכנולוגיים. אנו עוזרים לארגונים לעשות את המעבר לעולם החדש ולייצר ערוצי הכנסה חדשים מהדיגיטל