כותבים מסמך אפיון לאתר, כמו מנהל מוצר

איך כותבים מסמך אפיון לאתר, כמו מנהל מוצר? האם להשתמש בטמפלט לאפיון אתר שמצאת אינטרנט? האם להסתמך על האפיון של חברת הפיתוח?

בפוסט שלפניכם פירטתי מדוע אני חושב שחשוב לכתוב מסמך אפיון לאתר, כמו מנהל מוצר. רגע לפני מכרז ספקים. צרפתי בוט פשוט שיעזור לכם לכתוב ולערוך מסמך אפיון מדויק לאתר שלכם. כזה שיאפשר לכם לקבל 3 הצעות מחיר שניתן להשוות אחת לשניה.

קצת עלי: ירון אהרוני, מנהל מוצר עם 15 שנות ניסיון בעולמות הדיגיטל. אני עובד עם חברות וארגונים כ- Product Manager as a service ואחרי שהקמתי עשרות מוצרים ואתרים הקמתי את הבוט הזה עבור כל מנהל דיגיטל שרוצה לצאת למהלך של הקמת אתר חדש ולא יודע איך להתחיל. אז אפשר גם להתחיל ממש כאן

מסמך אפיון לדוגמא

1

איך כותבים מסמך אפיון לאתר כמו מנהל מוצר? למה צריך מסמך אפיון לפני שמקימים אתר חדש?

מסמך אפיון הוא כלי עבודה שמאפשר למנהל המוצר או מנהל הדיגיטל לתכנן את המוצר או האתר ולאשר את התוכניות עם כל בעלי העניין לפני שעוצב או פותח מסך אחד. למעשה לפני שבכלל פונים לספק או חברת פיתוח, כדאי שתתחילו עם מסמך אפיון.

אני תמיד נותן את הדוגמא של בנייה או שיפוץ בית. קניתם דירה חדשה אתם מתכננים לשפץ אותה מהיסוד ולבנות את בית חלומותיכם. הדבר האחרון שאתם רוצים זה להזמין שורה של קבלנים כדי לתת לכם הצעות מחיר. על מה הצעות מחיר? הרי בכל יום יצוצו עוד מחשבות רעיונות וצרכים. בסוף תהליך כזה תקבלו 3 הצעות מחיר שונות מאוד, מבוססות על מה שהקבלן הבין או רצה להבין. תהליך כזה מין הסתם יגרור הוצאות רבות, דחיות בלו״ז ומפח נפש.

בתהליך של שיפוץ דירה מהיסוד נהוג לקחת אדריכל/ית. תפקידו להקשיב לצרכים שלכם, להבין את שגרת החיים שלכם, התכולה הקיימת והנדרשת, התוכניות שלכם לעתיד כשהילדים יגדלו. כל הרעיונות יעלו למסמכי עבודה שאותם תאשרו לפני שבגלל קיבלתם הצעת מחיר מקבלן אחד. התוכניות מוסכמות על שני בני הזוג? יוצאים לדרך. מייצרים שורה של קבלנים עם ניסיון לפרויקטים דומים, מעבירים אליהם את המסמך ומקבלים 3 הצעות מחיר מדויקות לצרכים שלכם על אותה תכולת עבודה בדיוק.

כתיבת מסמך אפיון לאתר כמו מנהל מוצר

כתיבת האפיון זה שלב יצירתי, של מחקר, ראיונות, שיחות, למידה, ומצד שני תכנון מדויק למבנה האתר, השפה, הנראות, החוויה, המוצרים והשירותים.

הרבה פעמים מנהלי דיגיטל מתחילים את תהליך אפיון האתר על בסיס טמפלט טוב שמצאו באינטרנט. אולם מסמכי אפיון משתנים בהתאם למורכבות האתר ויש אפשרות שפשוט נפספס אלמנטים חשובים.

מקרים נוספים, מתחילים את כתיבת האפיון לאתר מאפס, וגם במקרה הזה, התהליך הוא ארוך, ובמידה ואין לך מספיק ניסיון עם הקמת אתרים דומים אתה עשוי לפספס דברים שתגלה רק בשלבים מתקמים בפרויקט.

הפיתרון הנפוץ ביותר שמנהלים מאמצים זה להסתמך על אפיון האתר שחברת הפיתוח אמורה לייצר עבורכם.

למה זו טעות להסתמך על חברת הפיתוח לאפיין לכם את האתר?

מסמך אפיון הוא חלק עסקי. הוא צריך לכלול את היעדים, הצרכים העסקיים, האינטגרציה, הצרכים של כל בעלי העניין והיחידות בארגון. כדי לתת ערך אמיתי למשתמש אתם צריכים להכיר היטב את המשתמשים שלכם. באמצעות שיחות עם השיווק, המכירות, השירות, הסקסס, הפיתוח. את צריכים לדבר עם הלקוחות שלכם באופן ישיר כדי להבין מה מציק להם, מה כואב ומה אפשר לפתור בנוכחות באתר.

כשחברת פיתוח מאפיינת את האתר שלכם, היא לוקחת בחשבון את הידע והניסיון שלה. היא לוקחת בחשבון את התמחור, והעבודה הנדרשת. וגם אם מופיעה שורה בהצעת מחיר שכוללת את שלב המחקר. מניסיון לרוב הוא אינו מספק אלא אם הולכים על תהליך מעמיק ומשמעותי.

עריכת מסמך אפיון לאתר שלכם אונליין

לאחרונה העלתי בוט פשוט שמאפשר לכם לאפיין את האתר שלכם ולערוך אותו על ידי מנהל מוצר מקצועי.

הסיבה שהכנתי את הבוט, כי הוא מייצר פיתרון לקבל אפיון מקיף ומקצועי בצורה מהירה פשוטה וזולה. כל התהליך הוא דיגיטלי. בסופו נדייק את המסמך בשיחה עם מנהל מוצר מנוסה.

בסוף התהליך תקבלו מסמך אפיון מלא לאתר שלכם, מורכב ככל שיהיה