מה ההבדל בין vision to mission ? חזון (Vision) ומשימה (Mission) הם שני מושגים מרכזיים בתכנון אסטרטגי של חברות וארגונים. כל אחד מהם משרת מטרה שונה ומשלים את השני.
לפניכם תיאור ההבדל בין vision to mission
חזון Vision
מבחינת מהות, החזון (Vision) מתאר את המצב הרצוי בעתיד לארגון או לחברה. הוא משקף את היעד הגדול האידיאלי. החזון מאיר את הכיוון שהחברה שואפת להשיג בטווח הארוך.
חזון אמור להיות משהו כללי. הוא אינו מתאר בצורה מדוייקת איך הארגון אמור להשיג את היעדים. זהו מעין ״כוכב הצפון״ שמנחה את צוותי המוצר ואף מאפשר לכל עובד להבין איך הוא תורם למטרה הגדולה.
איך Meta (לשעבר פייסבוק) משתמשת בחזון שלה?
החזון של מטה:
“Meta’s vision is to create a comprehensive metaverse, a collective virtual shared space, enabling people to connect, discover, and engage in immersive experiences beyond physical boundaries.“
מטה משתמשים בחזון כדי להנחות את הפעילויות והתכנון שלהם. זהו כלי עבודה להנחיית תהליכים יומיומיים ולקבלת החלטות בתהליכי עבודה.
בכל רמות הארגון משתמשים בחזון כדי להבין איך הוא מתייחס למשימות היומיומיות של כל עובד. זה מאפשר לצוותים ולעובדים לקבל החלטות עצמאיות התומכות בכיוון הכללי של הארגון.
החזון משמש כבxיס לקביעת יעדים ומדדים. ואלו נבחנים באופן קבוע כיצד אם התורמים למימוש החזון.
החזון מאפשר גם לתעדף משימות על פני אחרות. בפגישות החזון משמש כמוצע לקביעת סדר עדיפויות והחלטות לגבי השקעות ומשאבים. פרויקטים ויוזמות שתורמים יותר למימוש החזון יקבלו עדיפות.
מנהלי מוצר משתמשים בחזור במצגות בפגישות ובתקשורת שוטפת ומשתמשים בה כדי להמחיש את משמעות המהלכים האסטרטגיים שהם מתכננים וכדי לייצר חיבור של הארגון למשימות.
איך נגשים לבניית חזון?
התחילו בסדנאות מול נציגים מול כל חלקי הארגון כדי לאסוף רעיונות ותפיסות שונות
התעדכנו במגמות וחדשנות בעולמות התוכן שלכם
הדגישו את הערכים החשובים לארגון ואיך הם משפיעים על התרומה שלו לעולם ולסביבה.
בחנו את נקודות החוזקה והחולשה של הארגון.
בצעו ניתוח שוק והבינו איכן יש מקום לחדשנות.
החזון צריך להתייחס לעתיד ולא רק למצב הנוכחי.
הבליטו את היעד המרכזי שהארגון רוצה להשיג.
בחרו במילים שמדברות ללב, שמעוררת רצון לשינוי, השתמשו בביטויים מדוייקים, מסרים ברורים, שמעוררים השראה.
משימת העל Mission
המשימה של חברה או ארגון היא הסיבה לקיומה. היא ספציפית יותר מהחזון ובמרכזה נמצא את האמצעים באמצעותם הארגון יגשים את החזון. המשימה המהווה את היעדים העיקריים ואת הגישה להשגתם. זהו מעין מדריך להחלטות תפעוליות יומיומיות.
נמשיך עם הדוגמא של מטה:
זוהי המשימה של מטה:
Meta’s mission is to give people the power to build community and bring the world closer together by developing social media and technology that facilitate the sharing of ideas, reinforcement of relationships, and fostering of a sense of belonging among its users.
כמו בחברות טכנולוגיות רבות,ב מטה משתמשים בmission בתהלכים השונים:
- מנהל מוצר יוודא שכל פיתוח חדש- שיפור או מוצר חדש לגמרי יתאים למשימת החברה
- המשימה מאפשרת לצוותים ולעבודים לקבל החלטות עצמאיות שתומכות בכיוון שהכללי של הארגון. אם לדוגמא צוות הפיתוח מתלבט בין שני מוצרים, הם יבחרו בזה שתורם יותר לעמידה במשימה הכללית של הארגון.
- זהו כלי לבניית מדדים ויעדים למעקב ולתמיכה של המוצרים. כאשר מוצר חדש משקף את המשימה של הארגון הוא ייחשב כהצלחה.
- המשימה מאפשרת למנהלי מוצר לקבל משאבים נדרשים בפיתוח המשימה או הפרויקט.
- כל חשיבה על מוצר מתחילה מהחזון והמשימה של הארגון ומשם נגזרים כל חלקי הפרויקט
הנה דוגמא לחשיבה של מנהל מוצר בתהליך ניתוח מוצר חדש עבור מטה:
- בשלב הראשון מנהל המוצר מגדיר את החזון והמשימה של הארגון. וכל ההתייחסות למוצר מתמקדת בשאלות מפתח סביב החזון והמשימה הכללית- האם המוצר עומד בקנה אחד מול המשימה של בניית קהילה וחיבור אנשים ברחבי העולם?
- האם המוצר יכול לסייע למשתמשים לבנות קשרים עמוקים ומשמעותיים?
- איך המוצר יתרום לאסטרטגיה הכללית של החברה?
- מה המדדים שיבחנו להצלחת המוצר ביחס לחזון ולמשימה הכללית של הארגון?
- אילו מדדים ישקפו הצלחה במוצר?
הנה כמה דוגמאות – vision & mission
Meta (formerly Facebook)
Vision: To create a connected and immersive digital world that enables people to form and maintain meaningful relationships no matter the physical distance.
Mission: To empower people to build communities and connect with others around the globe through innovative social media and communication technologies.
Airbnb
Vision: To envision a world where anyone can belong anywhere, providing universal access to local, authentic travel experiences.
Mission: To help create a sense of belonging through fostering diverse community connections and making travel more accessible, personal, and connected.
Lemonade
Vision: To transform insurance from a necessary evil into a social good, using technology to bring out the best in humanity.
Mission: To disrupt the traditional insurance model by making it honest, instant, and delightful, leveraging AI and behavioral economics to serve the best interests of customers.
Etsy
Vision: To build an imaginative and sustainable world enriched by the unique craftmanship of independent creators.
Mission: To keep human connection at the heart of commerce, giving a platform to those who transform their creative passions into thriving businesses.
Vision: To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
Mission: To provide an exceptional search experience that rapidly delivers relevant information and expands access to knowledge globally.
Amazon
Vision: To be Earth’s most customer-centric company; to build a place where people can find and discover anything they might want to buy online.
Mission: To continually elevate the standards of customer experience by using the internet and technology to help consumers find, discover, and buy anything, and empower businesses and content creators to maximize their success.
Nike
Vision: To bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. (*If you have a body, you are an athlete.)
Mission: To design and deliver innovative sports equipment, apparel, and experiences that unlock potential and foster a culture of sport and health.
Shopify
Vision: To make commerce better for everyone, so businesses can focus on what they do best: building and selling their products.
Mission: To simplify the business of life for independent business owners, giving them tools that enable their commercial and creative success.
0 Comments